Trening funkcjonalny

 

Trening trwa 60 min.
Zajęcia odbywają się w formie:
– cotygodniowych zajęć grupowych
– lub treningów indywidualnych

WSZECHSTRONNY I BEZPIECZNY TRENING

To forma ćwiczeń, która łączy rehabilitację ruchową z treningiem siłowym.

Podstawą ćwiczeń są ćwiczenia uruchomiające mięśnie odpowiedzialne za stabilność naszego ciała – mięśnie posturalne (mięśnie centrum, mięśnie głębokie, mięśnie środka).

To one dają nam wsparcie dla prawidłowej postawy naszego ciała, a przede wszystkim odciążają i wspomagają nasz kręgosłup.

 

PROFILAKTYKA PROZDROWOTNA

Dzięki równomiernej stymulacji całego organizmu trening ten wyrównuje napięcia mięśniowe i tonizuje ciało. Kiedy więc ćwiczysz „zwykłe brzuszki”, to skupiasz się na widocznych, powierzchniowych mięśniach, t.zw. sześciopaku, ale gdy brzuszki robisz na niestabilnym podłożu, to twoje ciało zmaga się nie tylko z ruchem w jednej płaszczyźnie, ale musi bardziej uruchomić mięśnie głębokie, by utrzymać równowagę. Kluczem do plaskiego brzucha nie jest więc katorżnicze robienie setki brzuszków, ale właśnie praca nad mięśniami środka, które także wzmacniają sprawność układów i narządów wewnętrznych.

Trening funkcjonalny angażuje całe łańcuchy mięśniowe, przez co istotnie wzmacnia siłę, wytrzymałość i koordynację ćwiczącego. Może być stosowany na każdym etapie intensywności i zaawansowania, niezależnie od wieku osoby trenującej. Trening równoważny to podstawa w treningu funkcjonalnym.

Zużywasz wtedy więcej energii, metabolizm twój przyspiesza i w krótszym czasie, jesteś w stanie bardziej harmonijnie wyrzeźbić swoją sylwetkę.

tf1Podstawową zasadą, która obowiązuje w tego typu aktywności jest funkcjonalność ruchu, czyli możliwość jego wykorzystania w życiu codziennym. Rezygnuje się tu z treningu na poszczególne partie mięśniowe a skupia na jednoczesnym ćwiczeniu wielu grup mięśniowych. Odnosi się to ruchów, które wykonujemy w sposób naturalny, jak np. podnoszenie plecaka z podłogi. Nie pracuje tu tylko naramienny, a potem czworogłowy, tylko współdziała ze sobą jednocześnie wiele grup mięśniowych.

TO TRENING PROZDROWOTNY

Trening funkcjonalny umożliwia bardziej świadome podejście do motoryki naszego ciała. Rozwój cywilizacji zakłócił nam umiejętność wykorzystywania naszego ciała w najbardziej ergonomiczny sposób. Siedzący tryb życia, pospiech, wszędobylski stres zakłócił bieg ewolucji i nasz ruch często obciąża stawy, kości, w ciele gromadzi się coraz więcej napięć, a kolejny intensywny trening siłowy tylko je pogłębia.
Dzięki nauczeniu się jak poprawnie wykonywać dane czynności ruchowe, poprzez świadomość tego co robimy, jak i po co, możemy podnieść jakość naszego życia.

Prawidłowa postawa ciała, głęboki oddech, wykonywanie poprawnie ćwiczeń daje naszemu ciału informację, jak dany ruch można wykonywać w sposób prostszy, łatwiejszy i nasz organizm poprzez centralny układ nerwowy to zapisuje, aż dana czynność stanie się odruchowa.

Pracując więc na poziomie ciała, mając świadomość tego co robimy zwiększamy efektywność treningu i wzmacniamy swoje zdrowie.

ŚWIADOMOŚĆ + ODDECH + CIAŁO


Również tutaj ważna jest praca z oddechem, gdyż mięśnie głębokie to także przepona, a szczególnie kobiety mają problem z oddechem torem przeponowym. Prawidłowa praca z ciałem zaczyna się więc od prawidłowego oddechu i prawidłowej postawy ciała. Dzięki pracy z oddechem i odpowiednio dobranymi ćwiczeniami wzmacniamy też pracę organów i narządów wewnętrznych. Prawidłowe oddychanie to podstawa pracy z mięśniami głębokimi.

Na zajęciach korzysta się z różnych przyborów, które intensyfikują trening równoważny. Tj piłki duże i małe, bosu, TRX, stepy. Dla osób mniej zaawansowanych trening siłowy bazuje na wykorzystaniu własnego ciężaru ciała.